Articole

Ce este Inteligența Emoțională?

Ce este Inteligența Emoțională

Ce este Inteligența Emoțională?

Inteligența Emoțională este formată din 4 elemente:

* Înțelegerea mai bună a propriilor emoții
* Gestionarea eficientă a propriilor emoții și creștere semnificativă a calității vieții
* Înțelegerea mai bună a celor din jur și o conviețuire cu un grad de confort ridicat
* Crearea de relații mai bune la toate nivelele cu cei din jur și creșterea productivității și a imaginii personale.

Conform cercetărilor statistice, competența emoțională este de două ori mai importantă decât abilitățile tehnice sau intelectuale. Dezvoltarea inteligenței emoționale reprezintă înțelegerea și gestionarea emoțiilor pentru a crea relații armonioase cu cei din jur.

Componente ale Inteligenței Emoționale

Auto–Conștientizarea
* Determinarea punctelor forte și a limitărilor
* Conștientizarea emoțiilor și a efectelor acestora asupra comportamentului, precum și de impactul acestora asupra celorlalți.
* Analiza comportamentului dintr-o perspectivă introspectivă.

Managementul Emoțiilor
* Obținerea abilităților de a face față în mod eficient stresului și frustrării.
* Să fii flexibil și să dorești să te adaptezi la schimbare.

Imaginea proprie și Auto–motivarea
* Dezvoltarea unui simț de autoevaluare și încrederea în abilitățile de a face față cererilor.
* Motivarea prin factori interni precum nevoia de realizare și nevoia de dezvoltare personală.

Abilități sociale
* Ascultare activă
* Intrare în raport cu ceea ce simt ceilalți
* Prevenirea unei influențe negative a factorilor emoționali asupra capacității de ascultare
* Asertivitate
* Gestionarea conflictelor

Beneficiile Inteligenței Emoționale
* Performanțe mărite
* Motivație îmbunătățită
* Inovație sporită
* Încredere
* Leadership și management eficient
* Muncă în echipă excelentă

Originile conceptului de „Inteligență Emoțională”

Termenul „inteligență emoțională” a fost folosit pentru prima dată într-un articol din anul 1990 de către psihologii, Peter Salovey și John Mayer. Cu toate că acest termen este relativ nou, componentele conceptului inteligență emoțională pot fi datate până la arhicunoscuta afirmație a lui lui Socrate (470 – 399 îHr) „Cunoaște-te pe tine însuți”. În Biblie, atât în Vechiul cât și în Noul Testament „Nu fă altuia ce ție nu-ți place” și „Iubeste-ți aproapele ca pe tine însuți” pot fi văzute ca elemente de Inteligență Emoțională.

În 1983, Howard Gardner a introdus conceptul de: ”Inteligențe Multiple”. El argumenta că există nu doar un singur tip de inteligență ca și cea măsurata prin teste și dezvoltată în cadrul școlar, ci multiple tipuri de inteligențe. El a inventat sintagma : „Nu întrebați, cât de deștepți sunteți, ci cum sunteți inteligenți”. Gardner a identificat 7 tipuri de inteligență, diferite de abilitățile comunicative și matematice uzuale. Printre aceastea, el a inclus și două abilități personale: auto-conștientizarea stărilor interioare și interactivitatea socială eficientă.

.

Cele 7 tipuri de inteligență ale lui Gardner sunt:
* Inteligența Matematică–Logică
* Inteligența Interpersonală
* Inteligența Spațială
* Inteligența Ritmic–Muzicală
* Inteligența Intrapersonală
* Inteligența Kinestetică
* Inteligența Lingvistic–Verbală

De la început poate fi observat că inter-personalul și intra-personalul sunt văzute ca două inteligențe separate și corespund cu definiția de Inteligență Emoțională.

Legătura dintre Inteligența Emoțională și IQ

Mulți ani au existat dispute între cei care susțin diverse teorii și factori ca fiind în legătură cu coeficientul IQ. Principalele dileme le-au reprezentat întrebările: „Este cineva înnăscut cu un anumit IQ și nimic nu poate modifica asta, sau este IQ-ul o abilitate care poate fi învățată și antrenată?” și „De ce anumite persoane inteligente au performanțe scăzute și de ce anumite persoane slab pregătite au performanțe mărite?”. Nu sunt deocamdată răspunsuri clare, dar în general este acceptat faptul că există un număr mare de factori de interferență precum stresul, aptitudinile și imaginea de sine care pot influența performanțele și care au o influență și mai mare asupra succesului, comparativ cu abilitățile înnăscute.

În prezent, problema este legată nu de cât de mult ai, sau de unde provine ceea ce ai, ci ce poți face cu ce ai. Într-un mod asemănător se pune problema și în cazul Inteligenței Emoționale. Decât să se măsoare anumiți coeficienți, este mai util să se identifice factorii care împiedică folosirea optimă a aptitudinilor care există, și de a învăța cum să se folosească acești factori eficient. Inteligența Emoțională nu are limite; oricine e pregătit și dorește, poate să-și îmbunătățească nivelul de Inteligență Emoțională.

.

Fiecare experiență implică o reacție emoțională, iar pentru a trata mai eficient emoțiile, o persoană trebuie:
* Să remarce emoțiile
* Să simtă emoțiile
* Să sesizeze ce anume transmite emoția
* Să dezvolte și să urmărească un nou fir al acțiunii

Practicând cele de mai sus cu regularitate și sârguință, se poate îmbunătăți nivelul de Inteligență Emoțională. Până de curând, activitățile și procesele mentale au fost apreciate mai sus de cele emoționale. În realitate ambele au o importanță egală. Inteligența Emoțională stabilește importanța emoțiilor în viața de zi cu zi.

Foto: joblist.md

Lasă un răspuns